Zdalnie czy stacjonarnie - jak uczyć się języka obcego w dzisiejszych czasach?
Kategorie:

Zdalnie czy stacjonarnie – jak uczyć się języka obcego w dzisiejszych czasach?

Aktualna sytuacja na świecie i w Polsce nie sprzyja nauce języków obcych – tak mogłoby się wydawać, choć tak nie jest w rzeczywistości. Faktem jest, że niemal każda szkoła językowa w Krakowie i w innych miastach Polski musiała przestawić swój profil działalności i dostosować się do współczesnych realiów. To idealny moment, by powiedzieć sobie kilka słów na temat nauczania zdalnego i stacjonarnego. Które z nich jest w stanie przynieść szybszy efekt? Po które z nich warto sięgnąć? Czy warto czekać, aż każda szkoła się otworzy i dopiero wtedy zapisać się na zajęcia, a może trzeba korzystać z wolnego czasu i zrobić to już teraz, odbywając je w nieco mniej szablonowej formie? Nad tym pochylimy się w dzisiejszym wpisie.

Stacjonarna nauka języka – dla kogo jest ona opcją?

Opcją jeszcze do stosunkowo niedawna najchętniej praktykowaną i uważaną za standard było stacjonarne uczenie się języka obcego. Miało one swoje zalety, główną z których był bezpośredni kontakt z nauczycielem i / lub innymi kursantami, w zależności od modelu zajęć, na który się postawiło. Również i dziś pozwala ono bardzo szybko uczyć się języków obcych, ale i ćwiczyć to, co nabywa się w warstwie teoretycznej, w praktyce. Stacjonarna nauka języka wciąż okazuje się świetna przede wszystkim dla osób, które:

  • nie potrafią się skupić w warunkach domowych i oczekują rozgraniczenia między światem nauki a relaksu, często mieszających się w przypadku nauki zdalnej;
  • potrzebują motywacji – sam przymus przygotowania się i pójścia do szkoły sprawia, że zajęcia stacjonarne same w sobie motywują do działania i podejmowania się nauki również samodzielnej, między kolejnymi zajęciami;
  • bardziej cenią praktykę niż teorię – zajęcia stacjonarne są idealne do ćwiczenia praktycznego, w grupach lub pojedynczo. To w ich obrębie nauczycielom łatwiej jest przygotować aktywności ciekawe i po prostu angażujące;
  • czerpią pełnię z interakcji międzyludzkich – rzeczywista ich forma jest najlepszą, to trzeba powiedzieć.

Stacjonarnej nauki języka obcego nie trzeba zresztą nikomu przedstawiać. Każdy z nas miał w końcu z nią do czynienia w przeszłości – chociażby w szkole. Choć ta, którą proponuje szkoła językowa w Krakowie różni się od tej praktykowanej w warunkach gimnazjalnych czy licealnych, odbywa się w podobnych dla uczącego się warunkach.

Czy nauczanie zdalne jest nieefektywne?

Istnieje wiele osób sceptycznie podchodzących do nauki zdalnej. Jedni sądzą, że nie sprawdza się ona w akcji ze względu na techniczne problemy (na przykład te z połączeniem każdego z uczniów) – inni zaś uważają, że uczniowie czy kursanci nie przykładają się do niej w taki sposób, jak robią to stacjonarnie. Wszystkie te osoby mają po części rację – wyrażenie „po części” jest tutaj jednak kluczowe. Choć bowiem rzeczywiście nauka zdalna diametralnie różni się od tej stacjonarnej, nie oznacza to wcale, że jest mniej efektywna. Jest po prostu znacznie bardziej wymagająca, w szczególności pod kątem motywacyjnym.
Ma to związek przede wszystkim z jej główną zaletą (która, jak widać, może okazać się i wadą) – komfortem wynikającym z pracy w środowisku domowym. Na zajęcia zdalne nie trzeba nigdzie wychodzić. Można zasiąść w swoim ulubionym fotelu, zrobić sobie herbatę. Słowem: przebywać w warunkach optymalnych dla siebie. Niestety, w domu może być jednak dość ciężko się skupić na nauce. To właśnie tutaj leży największe wyzwanie – trzeba się bowiem do takowej zmusić i odciąć się od całej reszty ciekawych zdarzeń zachodzących w zaciszu naszego domu.
Nauka zdalna jest świetna pod tym względem, że natychmiastowo serwuje nam materiały służące do powtarzania słownictwa, nauki gramatyki i innych obszarów przyswajania języka obcego. Pozwala nam mieć wygodny dostęp do słownika, ale też do wszelkich innych pomocy, z których moglibyśmy chcieć korzystać. Potrafi być efektywna, ale wyłącznie wtedy, gdy chcemy uczynić z niej taką – a z takim właśnie założeniem powinniśmy wychodzić chcąc skorzystać z usług, jakie oferuje nasza szkoła językowa. Kraków, ale i dowolne inne miasto i jego mieszkańcy powinni tak właśnie do tego podchodzić.

Nauczanie zdalne wymaga przygotowania, odpowiedniego nastawienia, przetestowania posiadanego przez siebie sprzętu. Przy odrobinie pracy może jednak przynieść dużą skuteczność w przekazywaniu wiedzy z zakresu języka obcego.

Polecamy także:

Podsumowanie

Zarówno nauka zdalna, jak i ta stacjonarna mają swoje zalety i wady. Ta pierwsza pozwala nam wykształcić w sobie nie tylko umiejętności językowe, ale i zdolność do samodzielnego radzenia sobie z problemami, przy pomocy osoby, która przeprowadza szkolenie, adekwatnej do potrzeb związanych z tą właśnie pomocą. Druga z kolei dodatkowo wprowadza do całości element motywacyjny – na zajęcia stacjonarne trzeba wstać, odpowiednio się przygotować, a przede wszystkim być w pełni sił. Oba te rozwiązania mają swoje plusy i naszym zdaniem warto sięgnąć nie tylko po takie, które preferujemy, ale i po takie, które aktualnie jest dostępne. Czasy są niepewne, a zaległości w nauce języka po prostu nie warto sobie robić. A może i my odnajdziemy się w formie nauki do tej pory przez nas niezbyt dobrze postrzeganej? Zaryzykujmy! Każda szkoła językowa, Kraków czy Warszawa, z chęcią stworzy nam ku temu warunki.