Ile kosztuje OCP do 3,5t?
Kategorie:

Ile kosztuje OCP do 3,5t?

Avatar
Opublikowane przez owb12

Ubezpieczenia pozwalają na uratowanie się w wielu nieoczekiwanych sytuacjach. Może to być termin związany zarówno z życiem prywatnym, jak i zawodowym. W tym drugim kontekście występują rozwiązania dedykowane w zależności od branży. Skupmy się na jednej z nich i rozważmy koszty związane z jednym przypadkiem. Będzie to firma przewozowa, a w ramach tej dziedziny można skutecznie uchronić się za pomocą ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika, czyli OCP.

Analizowanym przypadkiem będzie z kolei jeden pojazd, którego ładowność nie będzie przekraczała 3,5 tony. Z punktu widzenia ubezpieczeń jest to najniższa możliwa masa, co nie zmienia faktu, że pojazdy z tym ciężarem często wykorzystywane są w transporcie. Z jakimi kosztami jest to związane? Zanim przejdziemy do odpowiedzi na najważniejsze pytanie w kontekście tego artykułu, przedstawimy podstawowe informacje o OCP. Pozwolą one lepiej poznać szczegóły dotyczące tej umowy.

Najważniejsze informacje

Przede wszystkim OCP jest ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej przewoźnika, co w praktyce oznacza możliwość uzyskania odszkodowania w wielu sytuacjach, które mogą się zdarzyć w trakcie transportu. Jakie są to dokładnie przypadki? Nie można precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ to zależy. Dla ogólnego zrozumienia tematu uogólnijmy, że najczęściej są to opóźnienia związane z transportem, uszkodzenia produktów, kradzieże czy pożary. Drugim ważnym czynnikiem wyboru OCP jest zwiększanie swojej wiarygodności względem klientów. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej przewoźnika nie jest obowiązkowe. Umowa najczęściej zawierana jest na 12 miesięcy.

Co wpływa na koszty?

Przede wszystkim zwróćmy uwagę, że podana waga dotyczy właśnie ładowności samochodu. Jest to jeden z czynników, który wpływa na koszty. Zanim dokonamy analizy, zwróćmy uwagę na to, co determinuje cenę. Przede wszystkim liczba samochodów, które zostaną objęte ubezpieczenie oraz ich typy. Oprócz tego ważnym elementem jest to, czy OCP będzie działać tylko w Polsce, czy także poza jej granicami. Ważnym czynnikiem ceny jest zakres wypadków, za które możliwe będzie uzyskanie odszkodowania. Do tego dochodzi również wartość sumy gwarancyjnej. Całość powinna być uzupełniona o rodzaj transportowanego towaru oraz historię ubezpieczenia. Na koniec pozostają różnice wynikające z wyboru konkretnego ubezpieczyciela.

Koszty OCP a samochód z ładownością do 3,5 tony

Wiemy już od czego zależą koszty. Można dokonać doboru przykładowych wartości i być może będzie to wartościową informacją dla przewoźnika, który jest zainteresowany OCP. Załóżmy, że analizujemy jeden samochód ciężarowy o masie do 3,5 tony, który jest własnością nowej firmy. Tym samym nie ma mowy o istnieniu historii ubezpieczeń i wyliczaniu bezszkodowego prowadzenia działalności. Ważnym elementem jest suma gwarancyjna i przyjmiemy jej poziom na 100 tysięcy złotych, chociaż często ta kwota jest znacznie wyższa. Oprócz tego nie sprecyzujemy rodzaju przewożonych towarów. Ważnym czynnikiem ostatecznej ceny jest również rodzaj pakietu. W ramach tej analizy wybierzemy jego podstawowy zakres i nie będziemy wzbogacać umowy o dodatkowe klauzule. Jak prezentują się wyniki? Dość zróżnicowanie, ponieważ najniższy koszt przy wyżej wymienionych warunkach to 800 złotych, a najwyższy jest o 400 złotych droższy. Widać więc procentowo duże rozbieżności.

Jak interpretować wyniki?

Ile kosztuje OCP do 3,5t?Dokonaliśmy wyliczeń na podstawie pewnych założeń. Spróbujmy na ich podstawie dojść do pewnych wniosków, które nie są związane z konkretnymi wartościami liczbowymi. Po pierwsze koszty ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika są stosunkowo niskie wobec tego, co to rozwiązanie oferuje. Tym samym nierozważne jest niewykorzystanie tego potencjału. Po drugie każdy przypadek jest inny. Tutaj dokonaliśmy analizy samochodu ciężarowego o ładowności do 3,5 tony. Jest to zaledwie jedna z kilku występujących zmiennych. Ostatecznie koszty mogą więc znacząco się różnić. Po trzecie nawet w ramach tego samego zakresu występują istotne różnice dla konkretnej oferty. Tutaj jednak pozostaje analiza różnic, które w praktyce mogą okazać się ważne, chociaż czasem nie zwraca się na nie uwagi. Dotyczy to choćby zapisów, które w praktyce uruchamiają daną procedurą odzyskiwania pieniędzy. Przykładowo czasem kradzieże na nieoświetlonych parkingach nie będą uwzględniane, a w ramach innej oferty już tak. Z tego rodzi się kolejny wniosek. Po czwarte wybór optymalnej oferty nie jest łatwym zadaniem.

Jak dokonać najkorzystniejszego wyboru?

Samo przeprowadzenie analizy nie należy do trudnych. Znacznie bardziej skomplikowanym zagadnieniem jest znalezienie optymalnej oferty przy tak wielu możliwościach. Występuje duża liczba zmiennych, a ponadto bilans pomiędzy jakością a kosztami. Możliwe jest skorzystanie z firm, które ułatwiają dokonywanie najlepszego wyboru, stanowiąc warstwę pośrednią pomiędzy ubezpieczycielem a przewoźnikiem. Jest nim np. Fullpolisa, która stanowi multiagencję, zbierając oferty od różnych podmiotów. Tym samym możliwe jest w krótkim czasie znalezienie optymalnego rozwiązania OCP (i nie tylko). Tym samym decyzja jest znacznie łatwiejsza niezależnie od tego, czy opisujemy samochód ciężarowy do 3,5 tony czy inny przypadek w ramach ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika.